Onderhoud Opvoedinformatie

De gevalideerde informatie voor ouders en opvoeders is continu in ontwikkeling. Wij zorgen ervoor dat de informatie actueel en valide blijft en vragen daarbij de hulp van professionals. Zij kunnen immers als geen ander beoordelen of de informatie actueel is, inhoudelijk klopt én aansluit bij de vragen van ouders en opvoeders.

Input van ouders en opvoeders

Vanzelfsprekend staat het belang van de uiteindelijke doelgroep, ouders en opvoeders, voorop. Hun betrokkenheid zullen wij dan ook optimaal organiseren via structurele ouderparticipatie.

Betrokkenheid van gemeenten en professionals

De Gebruikersraad (vertegenwoordiging van aangesloten gemeenten) geeft regelmatig ideeën en voorstellen met betrekking tot de inhoud door aan onze redactie. Daarnaast zijn (praktijk)professionals uit het lokale veld ook van harte uitgenodigd ons mee te helpen de informatie voor ouders te verrijken. Via de Broedplaats Opvoeden.nl (onderdeel van GGD Kennisnet) vinden zij de informatie, kunnen ze er kennis van nemen en erop reageren. Zo groeit de basisbron voor ouders met waardevolle praktijkkennis van professionals!

Wat doet de Landelijke Redactieraad?

Stichting Opvoeden.nl zit de Landelijke Redactieraad (LRR) voor die de ingebrachte ideeën, tips en voorstellen beoordeelt. Daarnaast brengen de leden uiteraard zelf ook wijzigingsvoorstellen in naar aanleiding van bijvoorbeeld nieuwe wetenschappelijke inzichten.

De Landelijke Redactieraad bestaat uit:

• een validatieteam van kennis- en thema-instituten voor de betrouwbaarheidstoets
  • een team van lokale praktijkprofessionals voor toetsing aan de praktijk
  • een tekstteam voor het begrijpelijk formuleren voor ouders en opvoeders

Als de voorgestelde input inderdaad een verrijking of verbetering is, wordt deze na validatie toegevoegd aan de database. Daarna krijgt de informatie ons keurmerk van betrouwbaarheid en wordt de informatie gepubliceerd op de aangesloten websites van gemeenten en CJG's, op Opvoeden.nl en op GroeiGids.nl.

Verrijking van de informatie schematisch weergegeven

Processchema verrijking info opvoeden

Open groot formaat

Wijzigingen bijhouden

Wilt u graag weten wat de laatste wijzigingen zijn in de gevalideerde opvoedinformatie voor ouders? Kijk dan op de pagina 'Laatste wijzigingen'. U kunt zich ook abonneren op de RSS Feed!

Help mee de informatie te verbeteren

Hebt u suggesties hoe de informatie verbeterd of verrijkt kan worden voor ouders en opvoeders? Laat het ons weten. Gebruik het tipformulier of neem direct contact op met onze helpdesk.

Naar Opvoeden.nlOpvoeden.nl banner

U vindt de gevalideerde informatie over opvoeden, opgroeien en gezondheid via steeds meer bestaande (digitale) kanalen en op de landelijke website Opvoeden.nl.