De websites voor ouders, jongeren en kinderen

Wij publiceren betrouwbare informatie over opvoeden, opgroeien en gezondheid via een aantal websites.

Opvoeden.nl

Opvoeden.nl is de website voor (aanstaande) ouders met tips en adviezen over opvoeden en opgroeien. De onderwerpen variëren van kinderwens tot ouderschap en van baby tot jongvolwassene. We verwijzen ook door naar andere betrouwbare websites en organisaties en aanbod van jeugdhulp in de buurt.

Infovoorjou.nl

Infovoorjou.nl is de website voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar. Op deze website vinden ze uitleg en tips over allerlei onderwerpen. Bijvoorbeeld over seks, pesten, alcohol, roken, omgaan met vrienden, ruzie met ouders, maar ook over school en geld verdienen. Ook op deze website verwijzen we door naar andere betrouwbare websites en organisaties en aanbod van jeugdhulp in de buurt.

Infovoorkinderen.nl

Infovoorkinderen.nl is de website voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar. De teksten zijn geschreven in korte, krachtige en begrijpelijke taal voor kinderen en gaan bijvoorbeeld over pesten of verlegen zijn. Ouders en professionals kunnen deze teksten gebruiken tijdens hun gesprekken met kinderen.

Mediaopvoeding.nl

Mediaopvoeding.nl is de vraagbaak voor ouders en professionals die vragen hebben over media en mediagebruik door kinderen. Via de website kunnen zij vragen stellen die worden beantwoord door deskundigen. Die vragen gaan bijvoorbeeld over wat wel en niet geschikte apps zijn voor bepaalde leeftijdsgroepen, hoe je kinderen veilig leert omgaan met social media of geweld op tv. Op de website is ook achtergrondinformatie te vinden voor verschillende leeftijdsgroepen.

Vindbaarheid via Google

Ouders, jongeren en kinderen zoeken tegenwoordig vaak informatie via internet. Je komt dan veel verschillende websites tegen. Hoe weet je welke website betrouwbaar is? Wij investeren in vindbaarheid via Google door bijvoorbeeld het zoekgedrag van onze doelgroepen te analyseren en de teksten daarop aan te passen.

Hierdoor laat Google onze teksten als eerste zien. Bijvoorbeeld die over driftbuien (zie afbeelding rechts). Daarnaast geeft Google soms al meteen antwoord op vragen door een deel van de tekst al te laten zien (zie afbeelding links).

Lokaal aanbod van jeugdhulp via de websites

Bezoekers van de websites zien direct bij welke organisatie(s) ze in hun woonplaats terecht kunnen voor meer hulp als dat nodig is. En wat er beschikbaar is aan cursussen of andere ondersteuning.

In deze korte animatie wordt uitgelegd hoe dat werkt:

Interesse in deze mogelijkheid? Neem contact met ons op voor meer informatie.

Jiske Sloot

Jiske Sloot, beleidsadviseur Sociaal Domein, gemeente Súdwest-Fryslân:

'Opvoeden.nl komt meestal als een van de eersten bovenaan in zoekmachines. Vanaf deze site worden bezoekers doorverwezen naar lokale websites. Het is belangrijk dat ouders en opvoeders vroeg in beeld komen en geholpen worden door lokale professionals.'