Hoe we werken aan betrouwbare informatie

Wij laten onze tips en adviezen over opvoeden, opgroeien en gezondheid voortdurend toetsen aan wetenschappelijke inzichten, richtlijnen, protocollen, actualiteit en praktijkervaring door wetenschappers en praktijkprofessionals. Wij zorgen dat de informatie toegankelijk is en aansluit op de belevingswereld van ouders, opvoeders, jongeren en kinderen. Daarom geven wij hen ook een stem in de ontwikkeling van opvoedinformatie.

We betrekken ouders, jongeren en kinderen

Opvoedinformatie moet aansluiten op de belevingswereld van ouders, opvoeders, jongeren en kinderen. Zij weten immers zelf het beste wat hun informatiebehoefte is. Daarom betrekt de stichting deze doelgroepen bij het samenstellen van de informatie. Zo komen wetenschap, praktijk en ervaring bij elkaar.

• Via gemeenten verzamelen we feedback van ouders en opvoeders met bestaande klankbordgroepen, panels en medezeggenschapsraden.
  • Met Ouders & Onderwijs hebben we tot nu toe meer dan 1200 ouders samengebracht in het Landelijk Ouderpanel.
  • Jongeren Adviseurs helpen ons met het toetsen en uitbreiden van de informatie op de jongerenwebsites infovoorjou.nl en jouwggd.nl. Meer informatie over het project Jongeren Adviseurs.
  • Met Kinderrechten.nu en de Kindertelefoon werken we samen op het gebied van kinderparticipatie.
  • We doen regelmatig onderzoek naar de informatiebehoeften van de diverse doelgroepen. Op dit moment zijn we bijvoorbeeld samen met ouders bezig met het realiseren van informatie voor zorgintensieve gezinnen.

Landelijke redactieraad zorgt voor betrouwbare en praktische inhoud

De landelijke redactieraad zorgt ervoor dat onze informatie betrouwbaar is en aansluit op de praktijk. In deze redactieraad zijn vertegenwoordigd:

Landelijke kennis- en thema-instituten
Nederlands Jeugdinstituut (NJi), Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ), Erfocentrum, FIOM, Nibud, Kenniscentrum Sport, Pharos, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), Rutgers, SOA AIDS Nederland, Stichting Adoptievoorzieningen, Trimbos en Voedingscentrum

Beroepsverenigingen
Artsen Jeugdgezondheidszorg Nederland (AJN), Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV), Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen (NVL), Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF), Beroepsvereniging van professionals in sociaal werk (BPSW), Platform Jeugd, Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO), Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG), Nederlands Instituut van Psychologen (NIP), sector Jeugd, Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN) en College Perinatale Zorg

Andere inhoudelijk deskundige organisaties
Villa Pinedo, Kenniscentrum Kraamzorg, De Kindertelefoon, Redactieraad Mediaopvoeding.nl, Stichting School en Veiligheid, Augeo Foundation, Nationale Hoorstichting, GGD Amsterdam en het lectoraat Ouderschap en Ouderbegeleiding van de Hogeschool Leiden.

Praktijkprofessionals
Jeugdarts en tevens hoofdredacteur van de landelijke GroeiGids, Jeugdverpleegkundige (Centrum voor Jeugd en Gezin Rijnmond), Pedagoog en stafmedewerker (Bureau Jeugdzorg Gelderland), Ontwikkelingspsycholoog en tevens bestuurslid Het Jonge Kind (Nederlands Instituut van Psychologen), Maatschappelijk werker en budgetcoach (OGH-stichting), Orthopedagoog en tevens maatschappelijk werker (PuurZuid)

De leden van de redactieraad toetsen de content aan wetenschappelijke inzichten, richtlijnen en protocollen. Dat doen ze aan de hand van vooraf vastgestelde criteria. De praktijkprofessionals toetsen de informatie aan hun ervaring uit de praktijk en de actualiteit.

Andere betrokken partners

Andere organisaties die ons steunen zijn:

Branche-organisaties
BoINk, GGD Nederland, Sociaal Werk Nederland, Actiz, Brancheorganisatie Kinderopvang, Balans Digitaal, Vereniging voor ouders en kinderen met ontwikkelingsstoornissen, MEE Nederland

Andere partners
Centrum Gezond Leven (Gezonde School en Loket Gezond Leven), Landelijke Ouderraad voor ouders in het onderwijs, JOGG (Convenant voor jongeren op gezond gewicht, Triple P positief opvoeden, Ouders Online, Mijn Kind Online, Mediawijzer.net, TNO, Spectrum Gelderland, Kinderrechten.nu, SAM Amsterdam

We hebben ook regelmatig contact met ict-leveranciers en online bureaus.

Keurmerk

Afbeelding keurmerk opvoedinformatie Om te laten zien dat de informatie betrouwbaar en toegankelijk is hebben wij een keurmerk ontwikkeld. Organisaties die deze informatie publiceren kunnen het keurmerk gebruiken om te laten zien dat de informatie is gevalideerd. De criteria en bronnen die we hiervoor gebruiken vind je in onze schrijfwijzer(pdf).

Samenwerking met de GroeiGids

De GroeiGids is een voorlichtingsgids die beschikbaar is voor alle verloskundigen, kraamverzorgenden, opvoedadviseurs, medewerkers van de jeugdgezondheidszorg en scholen. De inhoud van zowel de boekjes als de Groei-app is gebaseerd op de gevalideerde content van de Stichting Opvoeden.nl. De hoofdredactie van de GroeiGids is vertegenwoordigd in de Landelijke Redactieraad van de stichting.

Samenwerking met Regelhulp

Regelhulp.nl  maakt gebruik van de ict-infrastructuur van de Stichting Opvoeden.nl. Daardoor kunnen beide informatiebronnen eenvoudig aan gemeenten beschikbaar worden gesteld. Beide partijen maken daarnaast gebruik van elkaars content en verwijzen waar nodig naar elkaar.

Wat is jouw suggestie?

We horen graag wat jij van onze informatie vindt en ontvangen graag jouw tip, suggestie of opmerking!

Naar het tipformulier

Jolet Plomp, psycholoog en redacteur voor Psychologie Magazine:

'Ik verzorg al zo’n 14 jaar de vragenrubriek van Psychologie Magazine. Behalve dat ik de vragenstellers antwoord geef, probeer ik ze ook door te verwijzen naar goede boeken en websites. Ik noem een site pas als ik er van overtuigd ben dat hij deskundig is en als ik de mensen/instanties achter de site vertrouw. En dat is bij Opvoeden.nl het geval.'