Stem van de ouder

De Stichting Opvoeden.nl biedt laagdrempelige en betrouwbare informatie over opvoeden, opgroeien en gezondheid aan ouders. Die informatie moet aansluiten bij hun vragen en behoefte. Dit is wat we doen om de stem van ‘de’ ouder zo goed mogelijk te laten horen:

Landelijk Ouderpanel

Landelijk OuderpanelIn 2017 zijn we met Ouders & Onderwijs gestart met het Landelijk Ouderpanel. We doen via dit panel onderzoek naar vragen en informatiebehoefte van ouders over opvoeden en onderwijs. Bijvoorbeeld over Pesten, Mediaopvoeding en Opvoedvragen nu en later. Alle resultaten van 2017 vind je in deze infographic. Wil je meehelpen om het Landelijk Ouderpanel te vergroten? Kijk dan hier voor kant en klare teksten en afbeeldingen. Op deze pagina vind je alle onderzoeken die we onder het landelijk Ouderpanel deden.

Diversiteitsonderzoek

Diversiteit aan oudersOnderzoeker Christa Nieuwboer voert voor ons diversiteitsonderzoek uit zodat we inzicht krijgen in wat er speelt onder bijvoorbeeld Surinaamse, Turkse of Marokkaanse ouders. Dat doet zij door met deze ouders in gesprek te gaan en de teksten van Opvoeden.nl te toetsen op aanvaardbaarheid. Meer over dit onderzoek lees je in dit interview. Via Christa waren we ook betrokken bij een programma van welzijnsinstelling Xtra in Den Haag om een beeld te krijgen van opvoedervaringen en -vragen van migrantenvrouwen. Meer daarover lees je in dit artikel en interview.

De onderzoeken die we eerder onder ouders uitvoerden vind je in het overzicht van gepubliceerde onderzoeken.

Nieuwe informatie ontwikkelen voor en door ouders

Krista OkmaEen goed voorbeeld hiervan is de informatie die we hebben ontwikkeld voor ouders van zorgintensieve gezinnen. Ouders hielpen ons in een focusgroep onder begeleiding van opvoedexpert en ervaringsdeskundige Krista Okma met het bepalen van de onderwerpen en de inhoud. Hun verhalen en ervaringen waren daarbij van onschatbare waarde.

Aansluiten bij bestaande ouderinitiatieven

We zijn continu op zoek naar bestaande ouderinitiatieven die ons kunnen inspireren en leren over wat er onder speelt. Dat doen we bijvoorbeeld door aan te sluiten bij Opvoedparty’s. Ook de redactie achter Ouders Online is een waardevolle bron van informatie, net als de gesprekken tussen ouders die we via social media opvangen. Wij nodigen iedereen die iets met ouders doet uit om ervaringen met ons te delen!

Meer weten?

Wil je meer weten over deze projecten of heb je een idee? Neem dan contact op met Els Verkerk, directeur-bestuurder van de Stichting Opvoeden.nl.

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor een van onze nieuwsbrieven.

Ja, ik meld me aan!