Nieuwe techniek en indeling voor breder gebruik van opvoedinformatie

De online wereld waarin ouders informatie ophalen, wordt steeds groter: van apps, websites, social media tot andere platforms. Om ouders via zoveel mogelijk kanalen van betrouwbare opvoedinformatie te voorzien, hebben we een nieuwe koppeling (API) waarmee je de informatie kunt afnemen.

Er verandert niets aan de inhoud van de informatie, maar wel aan de manier waarop deze in websites, apps en andere digitale toepassingen opgenomen kan worden. We maken het een stuk flexibeler om (delen van) de betrouwbare opvoedinformatie te gebruiken. Denk aan websites of tools die over een specifiek onderwerp gaan, bijvoorbeeld voeding of pesten. Wil je met de nieuwe koppeling aan de slag? Vraag dan een token op via contact@stichtingopvoeden.nl of 088-11 80 200.

Technische uitleg van de ontwikkelingen

Ruim 7 jaar geleden begonnen we met het aanbieden van betrouwbare opvoedinformatie voor ouders via een API. Sindsdien zorgen we er samen voor dat websites van gemeenten, GGD’en of andere digitale toepassingen van deze informatie voorzien zijn. Om te zorgen dat de opvoedinformatie voortaan op alle digitale toepassingen aansluit en bij ouders terechtkomt, passen we de indeling en API aan.

Wat verandert er?

Met de nieuwe API spelen we in op de behoefte om specifieke onderwerpen te gebruiken op websites, in apps en andere toepassingen. De metadata is uitgebreid en gestandaardiseerd met behulp van dcterms. Alleen de indeling van de informatie is dus veranderd. Het aanbod is hetzelfde.

Het is nodig dat we de content en de techniek aanpassen om een toekomstbestendig aanbod te bieden. De informatie is daarom gelabeld op basis van een vaste taxonomie. Daardoor kun je artikelen gericht selecteren of groeperen.

Met de nieuwe API maken we een meer flexibele afname van de content mogelijk. Dat is aantrekkelijk voor bijvoorbeeld gemeenten, GGD’en of andere organisaties die themagerichte digitale toepassingen willen ontwikkelen.

Hieronder een paar ontwikkelingen uitgelicht:

Ontwikkeling: Metadata van de content breiden we uit met taxonomie.
Oplossing: Wij maken documentatie met toelichting op structuur en het gebruik van taxonomie.

Ontwikkeling: Hiërarchie in content verdwijnt. Dit heeft gevolgen voor de navigatiestructuur en URL’s.
Oplossing: We maken documentatie en adviseren bij het definiëren van een veranderende navigatiestructuur en het maken van een redirecttabel.

Ontwikkeling: Door nieuwe indeling en techniek worden sommige teksten overbodig.
Oplossing: Bekijk in dit overzicht welke teksten er verdwijnen.

Tot slot verdwijnt de placeholder uit de teksten. Deze functie, die de naam van het opvoedpunt in een gemeente toont, sluit niet meer aan op het huidige lokale landschap. Gemeenten verschillen in hun voor aanbod voor ouders en daar kunnen we op landelijk niveau met een placeholder niet meer op inspelen.

Wanneer gaat dit gebeuren?

De nieuwe API is vanaf nu beschikbaar. Je kunt hiervoor een token aanvragen via contact@stichtingopvoeden.nl of 088- 11 80 200.

Wat gebeurt er met de huidige API?

Om iedereen voldoende tijd te geven voor de overstap naar de nieuwe API, werken we met een overgangsperiode waarbij de huidige SOAP en REST API beschikbaar blijven.

contact@stichtingopvoeden.nl

We zijn ook bereikbaar via Twitter en te volgen via LinkedIn.