Nieuwe techniek en indeling voor breder gebruik van opvoedinformatie

De online wereld waarin ouders informatie ophalen, wordt steeds groter: van apps, websites, social media tot andere platforms. Om ouders via zoveel mogelijk kanalen van betrouwbare opvoedinformatie te voorzien, werken we hard aan een nieuwe indeling en techniek. Dit doen we samen met ICT-leveranciers en webbouwers die de informatie al afnemen, maar ook met de deskundigen uit onze Landelijke Redactieraad.

We veranderen niets aan de inhoud van de informatie, maar wel aan de manier waarop deze in websites, apps en andere digitale toepassingen opgenomen kan worden. We maken het een stuk flexibeler om (delen van) de betrouwbare opvoedinformatie te gebruiken. Denk aan websites of tools die over een specifiek onderwerp gaan, bijvoorbeeld voeding of pesten. De komende maanden houden we ICT-leveranciers, webbouwers en gemeenten regelmatig op de hoogte van de ontwikkelingen. Heb je nu al vragen? Neem dan contact met ons op via contact@stichtingopvoeden.nl of 088-11 80 200.

Technische uitleg van de ontwikkelingen

Ruim 7 jaar geleden begonnen we met het aanbieden van betrouwbare opvoedinformatie voor ouders via een API (technische code). Sindsdien zorgen we er samen voor dat websites van gemeenten, GGD’en of andere digitale toepassingen van deze informatie voorzien zijn. Om te zorgen dat de opvoedinformatie voortaan op alle digitale toepassingen aansluit en bij ouders terechtkomt, passen we de indeling en API aan.

Wat gaat er veranderen?

Met de nieuwe API spelen we in op de behoefte om specifieke onderwerpen te gebruiken op websites, in apps en andere toepassingen. Dat doen we onder meer door de metadata uit te breiden en te standaardiseren met behulp van dcterms. We veranderen dus alleen de indeling van de content. Het aanbod blijft hetzelfde.

Het is nodig dat we de content en de techniek aanpassen om een toekomstbestendig aanbod te bieden. We gaan daarom de content inhoudelijk labelen op basis van een vaste taxonomie. Daardoor kun je artikelen gericht selecteren of groeperen.

Met de nieuwe API maken we een meer flexibele afname van de content mogelijk. Dat is aantrekkelijk voor bijvoorbeeld gemeenten, GGD’en of andere organisaties die themagerichte digitale toepassingen willen ontwikkelen. Na de zomervakantie lichten we deze en andere partijen in over de plannen.

Hieronder een paar ontwikkelingen uitgelicht:

Ontwikkeling: Metadata van de content breiden we uit met taxonomie.
Oplossing: Wij maken documentatie met toelichting op structuur en het gebruik van taxonomie.

Ontwikkeling: Hiërarchie in content verdwijnt. Dit heeft gevolgen voor de navigatiestructuur en URL’s.
Oplossing: We maken documentatie en adviseren bij het definiëren van een veranderende navigatiestructuur en het maken van een redirecttabel.

Ontwikkeling: Door nieuwe indeling en techniek worden sommige teksten overbodig.
Oplossing: Bekijk in dit overzicht welke teksten er definitief verdwijnen.

Tot slot verdwijnt de placeholder uit de teksten. Deze functie, die de naam van het opvoedpunt in een gemeente toont, sluit niet meer aan op het huidige lokale landschap. Gemeenten verschillen in hun voor aanbod voor ouders en daar kunnen we op landelijk niveau met een placeholder niet meer op inspelen.

Wanneer gaat dit gebeuren?

De verwachtte opleverdatum van de testversie van de API en de bijbehorende documentatie is 1 november a.s. Vanaf dat moment kun je de documentatie lezen en de API testen. We beantwoorden dan graag jouw vragen en denken mee in eventuele oplossingen.

We willen de overgangsfase natuurlijk zo soepel mogelijk laten verlopen. We betrekken jullie actief bij het ontwikkelproces. Je ontvangt daarom regelmatig updates over de stand van zaken. Ook zoeken wij zelf contact om feedback op te halen, bijvoorbeeld op het technisch ontwerp. Schroom niet om in de tussentijd vragen te stellen. Je krijgt voldoende tijd voor de overstap naar de nieuwe API. Deze zullen we eind dit jaar lanceren.

Wat gebeurt er met de huidige API?

Om iedereen voldoende tijd te geven voor de overstap naar de nieuwe API, werken we met een overgangsperiode waarbij de huidige SOAP en REST API beschikbaar blijven. Je hoeft eind dit jaar dus niet meteen over te stappen.

contact@stichtingopvoeden.nl

We zijn ook bereikbaar via Twitter en te volgen via LinkedIn.